Spreepark... Berlin

Jag satt och kollade på gamla bilder och mindes tillbaka det roliga vi gjorde i Berlin när vi var där förra påsken...

Blandannat besökte vi det övergivna tivolit som ligger lite utanför Berlin. Bär vi frågade folket i tyskland hur vi skulle gå för att hitta tivolit var det flera st som sa att det inte visste vad vi prata om men en visade vägen men så sa han, men det tivolit är ju stängt. Haha...som om vi inte visste det redan, det var ju därför vi ville dit.

Det var stängsel runt om hela och det stod flera skyltar att man absolut inte fick gå in.
Men vi hittade en ingång, inte så svårt, bara o hoppa över så var vi inne. Jag och JOhanna var livrädda att vi skulle åka i finkan eller ngt.. HAHA

Väl inne så hör vi en lastbil med massa folk, jag tror inte jag ljuger när jag säger att alla vart dö rädda. Fast jag och Johanna var nog mest fjantiga. Alla sprang som tokar och gömde sig men man hörde hur lastbilen kom åt vårat håll, och den stannade precis där vi hade gömt oss. Hjärtan slog i 360... Usch vad rädd jag var.

Sen beslutade vi oss för att springa tillbaka till det stället vi kom ifrån och vi sprang, och sprang. Men sen beslutade vi oss för att fråga de där arbetarna som var därinne om vi fick vara kvar o kolla oss runt. De fattade ju ingen engelska alls o det verkade inte bry sej ett dugg så vi gick o kollade runt. Så himla häftigt.

Parken öppnades 1969 och den gick väldigt bra till en början. Sen investerades helt fel saker och besöken blev färre och färre och hans som ägde parken fick skulder på över 11 miljoner euro.
Mannen, Norbert Witte lyckades på något konsigt sätt få tillstånd att skicka över en del av karusellerna till annat land och sa att det skulle repareras men i själva verket skulle han fly från skulderna.
År 2004 skickade han tillbaka en del av attraktionerna till tyskland och hade då kommit på att man kunde gömma kokain i flygande mattan, han åkte dit och fick sju år, så jag antar han fortfarande sitter inne.

Spreepark ligger alltså fortfarande kvar, helt övergivet, ingen som har råd att göra något åt det. Helt klart värt ett besök om ni har vägarna förbi Berlin. Jag skulle göra om det igen utan att blinka.. Det är säkert många ungdomar som drar dit för att få lite späning i tillvaron.. Som vi ville =)


























Nu var det slut på det roliga, man kunde pusta ut för nu var man på säker mark.

Sugen?  =)





Kommentarer
Postat av: Linn

fy vad läskigt och spökigt...

2010-05-24 @ 19:43:21
Postat av: Elin

Ja, visst är det fint! Och dom har hunnit längre nu. Ni har lite samma stil du och mamma!

2010-05-24 @ 20:21:43
URL: http://nook.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0